Svar på frågestunden del2

Publicerat: 2011-04-07 Kl: 22:00:01 | I kategori: Frågor




Har alltid undrat vad man vinner på medelsvår och svårklass tävlingar? Vinner man pengar?
På regional nivå och uppåt vinner man pengar. Mer pengar ju högre placering man får och ju svårare klass det är.

När du bestämde dig för att köpa dina hästar, vad för egenskaper tittade du efter hos dem?
Mirantos var det inte riktigt meningen att jag skulle köpa. Han kom till mig för att vara hos mig över vintern, då ägaren kände att hon inte riktigt hade tid. Sen visade det sig att var bättre än vad vi trott från början och ägaren blev med barn, det resulterade i att vi köpte honom. I mina ögon är han en komplett häst! Stort hopp, otroligt ridbar, spänstig, älskar att tävla och träna, supersnäll och snygg dessutom ;)

När jag letade häst, så vill jag ha en försiktig häst med trevlig teknik och inställning till hoppning. Den skulle vara ridbar, röra sig trevlig och ha lätt för sig. Vara en passande juniorhäst helt enkelt och alla dem egenskaperna har min fina Prince :)

Hur tycker du att en bra hopphäst ska se ut i kroppen? (Har dock förstått att du gillar små gummibollshästar:)
Att jag har så små hästar är inte riktigt meningen. Det var inte meningen att vi skulle titta på Prince och det var inte meningen att jag skulle köpa Mirantos. Så mina är nästan på gränsen för små, tycker jag, haha! Men jag föredrar hästar med mycket gummi, som är snabba upp från backen och har en stor galopp. Och jag rider hellre en häst som jag får klämma på lite än en het/stark häst, men den ska absolut ha egen motor. Och rent exteriörmässigt gillar jag lite "sportigare" hästar, gillar inte riktigt de lite långsammare hästarna, stora som små.

Hur får du dina hästar att hålla så bra? Verkar aldrig ha skador!
Jadu, jag har lyckats hålla mina hela och fräscha i över två år som de har varit i mina ägor (peppar peppar!!!). Och jag tror att det är för att jag rider väldigt varierat och på varierande underlag. Skrittar till exempel ganska mycket på asfalt. Jag är också väldigt noga med att "lyssna" på mina hästar och visitera, så jag aldrig övertränar dem och framförallt håller dem glada! Målet är så vältränade individer som möjligt (=hållbarare häst), men de måste också få tid att återhämta sig så att inte det ger försiltningar. Jag ser efter hästarna med en massör minst en gång i månaden under tävlingssäsong och lindar ben etc efter hårda pass (hoppning). Jag försöker att inte hoppa för ofta och jag är otroligt noga med markarbetet. Jag trimmar mycket och ser alltid till att mina hästar arbetar i rätt form osv.. :) Däremot är jag sämst på att ta hand om mig själv, så det är alltid jag som är skadad eller sjuk.

Brukar du stretcha dina hästar?
Förr var jag duktig och strechade, men nu hinner jag inte riktigt med det och slarvar helt enkelt med det. Fyfy.

Hur funkar Mitavite på dem och hur mycket ger du dom per dygn?
Du kan läsa mer om Mitavite på deras hemsida, www.mitavite.eu. Jag ger mina ca1½kg per dag.

jag undrar hur det går med den nya hästen? :)
Jag antar att du menar Leffa. Det går bättre och bättre, men snart är Leffes vistelse slut hemma hos mig och han ska få åka hem och visa upp allt nytt han har lärt sig under nästan två månader.

Jag rider på "Leffas" förra stall som han stod i och jag undrar varför du kallar hnm för Leffa?
Han ser ut som en Leffe helt enkelt, haha! Dessutom svettades han så mycket i början med sin långa päls och då blev det Svett-Leffe ;)

Vad har du köpt förbygeln till prins någon stans och visst är det full?
Förbygeln som Prince har, har jag vunnit. Men den är från Santa Cruz och kostar ca 2189:-

/SJacobsson

Kommentarer
Postat av: Z

Hur mycket vinner man då? På ett ungefär. I internationella tävlingar kan man ju vinna 100-500 000kr.

2011-04-08 @ 08:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0