Film på hoppningen

Publicerat: 2011-02-24 Kl: 21:44:30 | I kategori: Träning


Nu kommer filmen från när vi var i ridhuset och hoppade i tisdags. Jag är så kass på att klippa ihop filmer, så vissa saker kom med som inte skulle vara med osv. Det är lite allt möjligt på filmen och lång blev den! Så om ni inte fick film förr, så får ni verkligen en nu ;)

Ni ser själva vad jag hade ställt upp för övning. Mellan räcket in i studsen hade jag 15m och mellan studsarna var det ca 3.30m för Mirantos och Prince är så himla duktig på studs och gör det så himla lätt, så han fick det lite kortare emellan för att verkligen komma till styrketräning, dvs ca 3m.

Jag själv fokuserade på min sits. Att ha ett stilla överliv och låta hästarna "hoppa upp" till mig, och en stilla hand. Och eftersom jag har svårt med tampet i stigbygeln efter olyckan, så övade jag såklart på det. Tramp i stigbygeln och en stilla skänkel.

Hästarna försökte jag hålla raka genom hela linjen och så runda i formen som möjligt för att få dem att verkligen hoppa genom kroppen och ryggen.



Om ni funderar på att göra samma övning själva:
Tänk på att den här övningen har en ganska hög svårighetsgrad, eftersom räckena i studsen till slut blir ganska höga och det krävs mycket styrka och elastisitet från hästarna (men som de också bör besitta för att kunna tävla på den nivå de gör). Dessa hästar är ganska långt gångna i sin utbildning och tävlar på medelsvår respektive svårnivå i hoppning.

/ SJacobsson

Kommentarer
Postat av: sara

Du rider så bra och båda ser så fina ut!



Jag har en ledig box till prince i stallet.. hihi.

2011-02-24 @ 22:07:26
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: sara

sv. Haha taget!

2011-02-24 @ 22:11:01
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Micke

Skitkul att du börjar komma igång ordentligt igen, och hästarna ser oförskämt fräscha ut! Ska bli skoj att se min dunderklump under dig! :P

2011-02-24 @ 22:40:50
URL: http://ridingartdeco.blogg.se/
Postat av: Matilda

De ser verkligen mjuka och fina ut. Gillar starkt hur Prince hoppade, såg ut som om han bara flöt fram vissa gånger.

2011-02-25 @ 00:00:13
Postat av: Åsa

Älskar kamerakvinnan (din mammas?) kommentarer! :D "Nu kommer det in nån, vem kan det vara?" Helt underbart!



Kul att få se dig rida också! Båda dina hästar är urläckra, speciellt Mirantos (men jag är ju svag för skimlar också ;))och du rider jättefint. Verkligen! Tack för inspirationen!

2011-02-25 @ 00:01:04
URL: http://hasteriet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0