Läsarfråga

Publicerat: 2011-02-22 Kl: 15:02:51 | I kategori: Frågor


På senaste tiden har jag varit lite dålig på att svara på frågor och kommentarer. Men jag ska skärpa mig. Jag har egentligen massor av roliga saker jag skulle kunna dela med mig av här och jag ska ta tag i det och göra den här bloggen till nått seriöst. Snart rullar träningar igång på mer allvar, första tävlingen är nästa helg och då kommer det även hem en ny häst. Så det är lite roliga saker på gång :) Men igår fick jag en fråga jag tänkte försöka svara på..

"Sandra, kan du inte lägga upp lite tips, tex hur du löser problem som kommer på vägen och hur din vardagshoppning ser ut tex en banskiss från en träning? De skulle jag tycka var väldigt roligt att läsa! Jag har tex en häst som river mycket, hur du skulle träna och vilka övningar du skulle använda dig av! /Sara"

Svar:
För det första så ska jag bli duktigare på att filma och skriva mer utförligt om träningarna som jag rider. Jag ska bli duktigare på att uppdatera bloggen öht om roliga saker ;)

En häst som är lite "oförsiktig" tror jag oftast handlar om att hästen inte är tillräckligt stark. Så om jag hade en häst som ofta rev, så skulle jag se till att stärka den genom gymnastikhoppning. Som till exempel, studs och travhoppning. Även lägga mycket jobb på markarbetet. Jag skulle också hjälpa den att hoppa felfritt med till exempel galoppbommar fram till hinder. Det är sällan hästar lär sig av att göra fel, många blir istället stressade när de får slå sig och river istället igen.

Det kan finnas många anledningar till att hästen inte hoppar felfritt. Övningarna kanske är för svåra, hindrena är högre än hästens kapacitet eller den kanske helt enkelt inte är helt fräsch och frisk. Men vet man att hästen är frisk och inte har ont någonstans, så skulle jag backa en svårighetsgrad i hoppningen. Stärka hästen och få den att bli intresserad av att hoppa felfritt. Göra övningar som ökar hästens reaktionsförmåga, så att den blir kvickare. Sen måste man ibland också inse att alla hästar inte lämpar sig för hoppning. Man får lägga sig på den nivån hästen vill och är kapabel till. Vill man mer än så bör man nog leta efter en annan häst som lämpar sig bättre. Annars kan man alldeles för lätt knäcka en häst om man presser den utöver sin förmåga.

Hoppas att svaret dög! :)


Man kan ju inte alltid komma över felfritt ;)

/ SJacobsson

Kommentarer
Postat av: LottaO

bra där sandra!! impad!!

2011-02-22 @ 19:09:27
Postat av: Sara

Tack Sandra! Jättebra svarat, tycker att du kan införa en frågespalt i din blogg! Ibland kan jag känna att man behöver vädra sina tankar och funderingar och få ny vinklar att se på saker! =)



Jag kastar gärna in en fråga till som ständigt vandrar i mitt huvud, och den handlar om foder, vilket/vilka fodermedel skulle du med fördel använda till en svårfödd häst, när det enda som saknas är det omtalade hullet över revbenen? =) Sara

2011-02-23 @ 12:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0