Cort´chize

Publicerat: 2011-07-25 Kl: 22:38:04 | I kategori: Tidigare hästar


Jag har en kategori som heter "tidigare hästar" som jag tänkte fortsätta på nu. Ni kan läsa om de hästarna jag har skrivit om här!


I mina ägor från 2007-2008

Min tredje häst blev Cort´chize som kallades Cotten till vardags. Så ni som har hängt med lite ser att jag hade tre hästar under ett år, vilket inte var planerat och var lite för mycket just precis då.

Cotten (e: Cortez - Windwurf) köpte vi hösten 2007, han var då 6 år och hade tävlat upp till 130. När jag provred honom visste jag nästan direkt att han var hästen jag ville ha. Han passade mig som handen i handsken. Han var en väldigt glad häst som verkligen älskade att hoppa. Han bangade på absolut ingenting och var väldigt enkel för mig att hoppa! Däremot kunde han var lite skarp i hanteringen och markarbetet, men alltid väldigt glad och egentligen väldigt snäll.

Vi hade pris med oss hem efter nästan varenda tävling och det klaffade alltid så himla bra mellan oss på tävlingsbanan. Under 2008 debuterade vi 130, men i samband med det började han bete sig konstigt och bli istadig på tävling. Klockren hemma, men ställde sig vid utgången på tävling.. Efter att han gjort så två tävlingar i rad beslutade vi oss för att kolla upp honom.

Det visade sig att han inte "bara var lite sliten" utan det var en gammal gaffelbandskada som spökade (som vi inte visste om när vi köpte honom). Veterinärerna trodde att han aldrig att han skulle kunna bli någon hopphäst igen. Han skulle kanske kunna bli promenadhäst om man gav honom ett år. Men eftersom han var svår i markarbetet och blev nästintill ohanterbar när han vilade, så var det aldrig ett alternativ.

November 2008 galopperade fina Cort´chize vidare till de evigt gröna ängarna och det var verkligen en stor sorg för mig. Han passade mig så otroligt bra.. Väldigt sorgligt, då hästen bara var 7 år dessutom..












Alla filmer på Cotten från träningar och tävlingar har försvunnit, det finns bara en kvar.. Det är en runda i Gävle när jag red som junior i Elitlaget. Vi var felfria och jag var överlycklig!



Jag funderar ofta på hur det hade vart och blivit om det inte hade slutat som det gjorde. Hästen var grym med ett jäääkla hopphuvud! Det gick verkligen att hoppa hur högt som helst på honom och det gick inte en hoppträning utan att det kom en gjädjebock. Jag saknar honom verkligen och det suger att det skulle sluta så fort och att vi inte fick flera år tillsammans.

/SJacobsson

Kommentarer
Postat av: Veronica -En hoppryttare med ambitioner

Jag provred faktiskt Cort Chize där på hösten 2007. Fin häst, himla synd att det skulle sluta som det gjorde :(

2011-07-26 @ 09:45:57
URL: http://veronicasroka.blogg.se/
Postat av: Michelle

mkt fin blogg:)



fina bilder också:)

2011-07-26 @ 13:45:33
URL: http://ponnybrudarnaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0