Nemo

Publicerat: 2012-04-08 Kl: 19:21:02 | I kategori: The life of Sandra


Min lilla gråa häst har verkligen tagit jättekliv framåt i sin utbildning den senaste veckan. Det är så otroligt roligt!!! Samtidigt som jag är rätt stolt över mig själv eftersom jag har gjort allting själv, och han har inte varit enkel. Måste säga (för att vara osvensk och berömma mig själv) att jag har stort tålamod när det gäller hästarna och bra på att läsa av hästen och därmed duktig på att se vad som behöver göras. Just nu har jag tre totalt olika hästar, hur jävla nyttigt som helst och jag måste säga att jag är rätt bra på att anpassa mig efter varje häst.

Det var ju inte alls längesen det inte ens gick att trava runt fyrkantsspåret och vissa dagar inte ens rida utan ledare på Nemo, eftersom han har varit så rädd. Nu kan han ridas i alla gångarter i stadig form och vara avspänd genom hela passen. Han är så "naturligt duktig" och allt är så enkelt för honom. Det är nästan som att han kan vissa saker utan att jag ens har lärt honom det, det faller sig så självklart för honom. Han går fint undan för skänkeln och byter galopp på hjälpen. Hela han sitter ihop av sig själv och han har otroligt lätt för sig! Jag har dessutom hittat ett bett som fungerar skitbra på honom och styrsvårigheterna har nästan helt och hållet försvunnit.

Han "akilleshäl" är han väldigt lätt stressar upp sig och är grymt känslig. Men han blir bättre och bättre, nu börjar det äntligen kännas som att han börjar känna lite förtroende för mig och inte utgår för att jag exempelvis ska göra honom illa. Vilket han gärna vill tro om allt och alla :) Nu börjar han liksom använda sin "känslighet" till nått bra istället.

Han kommer väl alltid mer eller mindre vara en känslig häst. Jag kommer säkert aldrig kunna rida honom med ett spö, leda honom i kedja, klappa honom som en "vanlig häst" på halsen eller höja rösten på nått vis. Vilket man får lov och säga att det är inga problem att leva utan ;)

Jag hoppas verkligen att han kommer fungera lika bra på tävling när det blir mycket runt omkring och han kommer få utrymme att stressa upp sig. Lyckas han hålla sina nerver i styr, så kommer han bli grym. Det ska bli så spännade och se vad det blir av honom!



/SJacobsson

Kommentarer
Postat av: Sara m

Kunde inte berömt dig bättre själv :) det är ju det som är så jävla bra med dig, ditt tålamod med hästarna, din fina känsla med hästarna, och att du aldrig bara skyller på hästen å straffar den så fort det blir fel, utan du analyserar allt först och kommer ofta på en bra lösning på det hela! Du är bäst helt enkelt och jag kan inte vara en nöjdare uppfödare och ägare till Mirantos och Chester!!!

2012-04-08 @ 21:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0