Varför??

Publicerat: 2012-06-05 Kl: 12:52:00 | I kategori: The life of Sandra


Jag har bombaderats av sms och frågan "varför?" kring Mirantos. Ärligt talat är jag lite förvånad över reaktionerna.. Visst, jag kanske inte har sagt eller förvarnat på nått vis.. Men så oväntat trodde jag inte att det skulle vara? :)

Anledningen är helt enkelt av ekonomiska skäl.

Jag håller på med hästar, dels för att jag självklart älskar dessa djur, men även att träna och tävla. Hade jag bara haft möjlighet att ha en gullig Fjording och lufsa runt i skogen på hade jag nog lagt av rätt fort ;) Min situation är sån att jag inte har något eget stall, utan hyr in mig. Trots att jag står förmånligt, är det ändå en större utgift än att ha ett eget stall (kallhyra, bensinpengar etc). Jag är dessutom fattig student och får ingen ekonomisk stöttning från annat håll. Då måste jag ju helt enkelt börja planera hur jag ska göra för att kunna fortsätta med denna underbara sport på den nivå jag vill.

Förra sommaren bestämde jag mig för att sälja Pirro under 2012, eftersom han fyllde 12 år nu vid årsskiftet. Helt enkelt tvungen att sälja när det fortfarande finns ett värde kvar i honom, för att kunna köpa en ny och yngre häst för att kunna fortsätta där jag vill vara. 

Det är fruktansvärt tungt beslut och jag hade önskat för allt i hela världen att jag hade haft möjlighet att ha honom kvar livet ut.. Men då hade jag stått där utan häst och inga pengar alls till slut till att kunna finansiera en ny häst. Hade förmodligen stått där helt och hållet utan motivation också. Min drivkraft är målen. Sätta upp ett mål och nå dem. Med Pirro känns de flesta målen väldigt uppnådda :)

Samtidigt som det är jobbigt känns ändå det hela så himla rätt. Jag och Mirantos har nog gjort allt vi har kunnat tillsammans, både jag och han har lärt oss massor. Känns som om vi är "färdiga" med varandra. Men jag hade önskat så inihelvete att jag hade haft råd så att jag hade kunnat haft honom kvar och ändå kunnat köpa en till tävlingshäst... Jag hoppas att ni förstår hur jag har tänkt kring det hela? 

Men man vet ju aldrig. Vi kommer ju säkert ses igen och en vacker dag kanske han står hemma i stallet igen. Man vet aldrig vart ödet leder en :) 



/SJacobsson 

Kommentarer
Postat av: Amanda

du har ju skrivit förut att dina hästar alltid är till salu för rätt pris även fast de inte är ute på annons :)

2012-06-05 @ 13:18:36
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vart har han hamnat någonstans? :)

2012-06-05 @ 17:15:48
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

varför satte du inte ut ngn annons ? :)

2012-06-05 @ 17:22:59
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Emma

Min häst skulle aldrig vara till salu för alla pengar i världen. Men vi ser ju alla olika på sporten & i mitt fall är det individen jag fäster mig vid, inte vid varken tränande eller tävlande. Jag respekterar folk som ser på hästsporten som ni gör men jag skulle aldrig ha hjärta eller mod till det själv. Hoppas han får det bra & lycka till i jakten på en ny stjärna.

2012-06-05 @ 19:28:55
Postat av: Yvonne

Du är väldigt klok och insiktsfull. Lycka till med dina nya hästar.

2012-06-06 @ 13:06:29
Postat av: Amanda

Hittade nyligen din blogg, fastnade direkt för designen och nu har jag suttit och kollat igenom hela arkivet! Din blogg e verkligen gryym! <3

2012-06-06 @ 17:59:36
URL: http://teamkt.blogg.se/
Postat av: Erica

Det var ett tufft och modigt beslut av dig! med tanke på din framtida karriär var det förmodligen helt rätt, min sambo tjatar på mig hela tiden om att man måste sälja i tid för att ha råd att köpa nya, kanske ännu bättre hästar fortsätta utvecklas, men själv är jag dålig på att ta det besluten... Vilket jag tror vi tjejer är i allmänhet ;) Men jag tror som du säger att man måste få känna att man uppnått sina mål (i af delvis) vilket ni verkar ha gjort! Själv har jag ju min 11-åring som jag kanske borde sälja nu när hon går så pass bra, men eftersom jag känner att det finns mer att hämta för oss tillsammas så blir hon nog kvar i af ett år till... Kram

2012-06-07 @ 15:42:33
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: sara

Starkt och klokt beslut!

2012-06-10 @ 18:25:17
URL: http://ussing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0