Vart är detta på väg?!

Publicerat: 2011-04-19 Kl: 19:43:50 | I kategori: Funderingar


Jag satt nyss och spanade lite efter tävlingar och funderade på att anmäla mig. Men priserna på allt på tävlingar har verkligen runnit iväg de senaste månaderna, vart fan är vi på väg? Hur ska man ha råd att tävla?! Tack vare de nya reglerna har priset på boxar ökat avsevärt och dessutom är de ibland inte ens grundspånade.

Låt oss säga att jag tänker starta två hästar och tre klasser på en helg.

2 boxar - 1350kr/st 
6-8 balar spån - 100kr/st
6 klasser - ca 1500kr

Vad blir det? - Jo ca 4900kr!! Hur många tycker att det här är okej egentligen?

Sen ska man han någonstans att bo. Oftast är vi tvugna att sova på hotell eller liknande (där försvann ca 2000kr till), veterinäravgift tillkommer, bensin till och från tävlingen och så måste man ju äta också. Det betyder alltså att det hela landar enkelt på en summa uppåt 10 000kr. Det betyder också att man som vanlig "Svensson" inte har råd att vara med att tävla längre. Allting kring tävlandet stiger, men inte permierna. Så även fast man plockar fina placeringar finns det knappt en chans att man någonsin går med vinst. Helt värdelöst, eller? Dags att byta sport? Börja åka utomlands för pengarna en gång i månaden istället tror jag :)

Nej, jag är inte bitter.. Bara en jävligt deprimerande insikt. Jag hoppas verkligen att det kommer bli ändring på detta inom en snar framtid. För det här är inte hållbart längre.

Och vi kan inte förstå varför "vanliga" människor kallar oss hästmänniskor tokiga. Haha, inte fan är vi normala iaf :)

/SJacobsson


Kommentarer
Postat av: HANNA

skönt :)

2011-04-19 @ 20:13:42
URL: http://hannalovisasol.blogg.se/
Postat av: Anna

Usch..håller med. Man måste vara placerad i mer eller mindre varje klass för att det ska gå plus. Särskillt om man måste åka en bit och vara ledig från jobb torsdag+fredag... de är helt sjukt!!



2011-04-19 @ 20:24:59
Postat av: Amanda

det är sjukt dyrt" usch!!

kommer väl aldrig få åka på ett meeting för mina föräldrar.. haha XD kanske om jag vart snel, om jag har tur!

2011-04-19 @ 21:08:31
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: LottaO

Det är "priset" vi alla betalar för att ngn frisvurit sig i dopingtest..........som jag ser det. Helt sjukt. Kunde man åtminstonde få välja " -Ja, jag vill ha en kliniskt ren box och betalar 1500/box. "-Nej jag vill ha en "vanlig" box och betalar 800 för den, eftersom doping är föbjudet är risken liten.......

2011-04-19 @ 21:11:10
Postat av: Micaela Berglund

jag håller med dig, det är helt sinnessjukt dyrt!

2011-04-19 @ 21:54:15
URL: http://liptus.blogg.se/
Postat av: Erica

Håller med, har också reagerat på hur dyrt det börjar bli, särskilt uppstallningen. Tar faktiskt med mig eget spån då det inte ingår och jag har möjlighet eftersom jag bara betalar 40kr balen för det jag har hemma :O. Med tanke på vad bensin och diseln kostar numera (nästan 15kr litern!) så kan man ju lätt räkna vad det kostar för mig att åka till till exempel Gävle och tävla. 15kr*120mil*2liter/mil = 3600kr. Sedan ca 5000kr i startavgifter och uppstallning för 2 hästar - sjukt är det och precis det där med en utlandsresa i månaden har jag fått höra av min mamma många gånger ;)... Folk måste tycka att man är tokig, tur att inte "vanligt" folk vet vad det kostar... :S

2011-04-19 @ 22:15:07
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: Anonym

En box kostar 1350;)

2011-04-19 @ 22:33:37
Postat av: Rebacca

Det ända som kommer kunna ändra på dessa sjuka priser är om alla ryttare slutar att anmäla sig på tävlingar. Alltså tävlingsstrejka! inga starter inga pengar. Är helt sinnes att runt 250 kr för en 130! Låt det krypa i fingrarna efter tävlingssug en eller två månader så måste det ju hända något åt rätt håll! Blir så arg, ingen kan mena att det är annat än helt hysteriskt att behöva betala 10 000 för att tävla två hästar en helg, helt sjukt!!! Ridsporten i sverige kommer ju dö ut.

2011-04-19 @ 22:52:14
Postat av: sara

Är helt galet, känns så trist att det ska kosta skjortan att åka på tävling. Det blir som att man väljer att inte åka och speciellt då man är lite mer hobbyryttare och kankse inte känner att man vill rida så många klasser på en helg.

Dessutom här uppe i norr är avstånden så långa och man måste verkligen ha uppstallning då man åker iväg. Så tyvärr blir det nog så att färre åker iväg på tävling framöver tråkigt nog.

2011-04-20 @ 03:07:34
URL: http://saraochshaman.blogg.se/
Postat av: linnea

har inget med tävlingar att göra..

men undrar om det är dig man ska höra av sig till om man vill bli skötare :)

2011-04-20 @ 10:15:59
URL: http://linneeiis.blogg.se/
Postat av: Bella

Ja priserna är helt galna! Jag gjorde precis en inbetalning till 2 klasser på Henriksdal Spring tour, 710 spänn! Undrade för en kort sekund vad f-n jag håller på med för sport,haha! För två jäkla 130 klasser! Helt sjukt. Som tur är bor vi nära så jag kommer undan uppstallningen!



Det kommer sluta med att färre och färre har råd att tävla...och på lång sikt kommer detta innebära att färre och färre börjar rida överhuvudtaget. Den treden syntes ju redan iår när man kollade på antalet som red på ridskola... bredden i ridsporten kommer dö ut., kvar finns bara de som har råd att elitsatsa. "utan bredd ingen elit"



2011-04-20 @ 11:17:28
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: sara

Sjukt!!

2011-04-20 @ 15:09:40
URL: http://ussing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0