Orättvist

Publicerat: 2011-01-14 Kl: 23:09:11 | I kategori: Funderingar




Just nu sitter jag och klickar runt på Hästmagasinet och Tidningen Ridsport, som jag gör varje dag och läste att en av våra duktigare juniorer vi har här i Sverige har varit iväg till John Whitaker under jullovet. Jag kan väl aldrig tro att hon fick komma dit gratis och rida gårdens alla 35 hästar? Hon siktade även på att nästa lov få åka till Steve Guerdat. Varför har inte jag föräldrar med pengar för? Det är verkligen ingen hemlighet att man måste ha pengar för att komma någonstans i den här sporten.

Tittade tidigare i veckan på en interjuv på SVTs hemsida om en av våra toppryttare här i Sverige och han sa själv att han var väldigt bortskämd med att han fick chansen att rida så fina hästar, bodde på en sån fin och komplett anläggning, träna för duktiga tränare och att den fanns pengar att kunna åka på en hel del internationella tävlingar. Så just precis nu drog jag slutsatsen att ska man verkligen kunna bli bäst, så måste man ha pengar. Frågan är, vart ska jag hitta dem pengarna? I vilken madrass ska jag börja gräva?

Sjäääälvklart krävs det en hel del slit och en gnutta talang för att kunna bli nått också. Men jag måste ju säga att pengar hjälper verkligen till på traven. Lite deppigt att det ska vara så jäkla orättvist bara.

Som när jag satt och tittade på hoppningen från VM, vissa var verkligen kassa på att rida. Eller ja, kass för att vara på den nivån. Men tack vare pengar (=fina hästar) så lyckas de ta sig till VM. Så stora frågan, går det att bli bäst utan pengar? Så när (läs: om, haha) jag rider VM om 20 år, så vet ni att det gick att nå toppen utan pengar ;)

(Nej nej, jag är inte bitter.)

/ SJacobsson

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag håller med dig. Det verkar sjukt svårt, i alla fall, att nå toppen utan miljoner på banken. Jag har inte fått "något gratis" av mina föräldrar. Min häst har jag själv sparat ihop till. Med tur och lite chansning så lyckades jag hitta hästen och pruta ned priset lite. Ibland ska man ha tur också. :) Även om jag inte satsar mot OS/VM så krävs det ju ändå mycket pengar att kunna utföra sporten.

2011-01-15 @ 10:52:39
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Bella

Förstår att det kan kännas hopplöst att ta sig fram om man verkligen satsar för att nå toppen men inte är ekonomiskt oberoende. Men kämpa på! Gäller att ta varje tillfälle i akt och rida så många hästar som möjligt, knyta kontakter med uppfödare...hoppas att man får turen rida en riktigt bra unghäst osv.



Men visst känns det orättvist! Inte så att man tävlar på lika villkor direkt. Är nog en av få sporter där faktiskt ekonomin spelar enormt stor roll för om man ska lyckas eller ej:(

2011-01-15 @ 14:00:55
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Maja

Words!



Just nu funderar jag på hur ung häst jag måste köpa, och där av hur mycket jag måste gambla, för att kunna få en riktigt bra häst. Ju yngre häst jag köper, ju längre måste jag vänta på att få se vad den faktiskt går för, och ju mer tid kan gå förlorad.

Känns liiite surt i dagsläget...

2011-01-15 @ 15:02:30
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Micke

Kan inte göra mer än att hålla med dig, men tänk på att d finns de som har betydligt mindre gratis än dig oxå... :)

2011-01-15 @ 19:21:15
URL: http://weeazel.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

visst är det så att de som är födda med guldsked i munnen KAN komma längre! de påstår att malin baryard bara var en "vanlig tjej" med väl? men hon fick nog inte helt billiga ponnyer heller. det är så tråkigt att de är så! de som inte har pengar får sällan uppmärksamhet

2011-01-16 @ 10:12:51
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Mikaela

woow John Witaker liksom! :O

2011-01-16 @ 18:33:24
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0